همیشه به نظر می رسد با پیشرفت تکنولوژی کارها ساده تر و آسان تر می شود. اما می خواهم در این جا لازم است که به عنوان یک مدیر آگاه باشید که : همیشه با به کاربردن تکنولوژی های جدید در سازمان شما کارها ساده تر نمی شود. اما خوب باید چه کرد باید با همان سیستم ها و روند قدیمی این کار را انجام داد؟
در پاسخ باید بگویم: خیر شما با آوردن یک تکنولوژی جدید می توانید به راحتی کارها و فرآیندهای سازمان خود را آسان کنید اما، زمانی این آرامش در سازمان شما تکمیل می شود که شما پشتیبانی و خدمات پس ازفروش آن تکنولوژی هم در کنارش داشته باشید.
شبکه کامپیوتری، یکی از مواردی است که با استفاده از آن در سازمان خود می توانید کارها را راحت تر و ساده انجام دهید. شما می توانید فرآیندهای سازمانی خود را در زیر سایه شبکه راحت تر و در مدت زمان بهتری انجام دهید. همیچنین تکنولوژی شبکه کردن باعث می شود، شما در سازمان با کارمندان خود ارتباط راحتی تری داشته باشید و در سطح مشتری نیز باعث می شود، مشتریان با سازمان شما و یا سازمان با مشتریان ارتباط بهتری داشته باشند.
خوب حالا با توجه به مطالب بالا متوجه شدید که شبکه کامپیوتری در سازمان شما باعث پیشرفت می شود و روند فرآیندها و کارهای شما را راحت تر و ساده تر می کند.
هرچند تکنولوژی های نوین سبب تسریع فرآیند اداری و کاری می شود اما ممکن است که مشکلاتی نیز به وجود بیاورد
اماخوب است بدانید رفع این مشکل فقط یک چاره دارد که شما خدمات سازمان خود را با راه اندازی شبکه، آسان و راحت کنید و در کنار آن آرامش هم داشته باشید. چاره فقط داشتن یک پشتیبانی شبکه است. شما قطعا برای حل بسیاری از موارد نیازمند خدمات پشتیبانی شبکه هستید. اشکالات شبکه سازمان ممکن است باعث از بین رفتن بسیاری از اطلاعات شما شود که برای شما بسیار حیاتی است. در واقع خدمات پشتیبانی شبکه یک خدمات پیشگیرانه است! اما شاید برای شما سوال پیش بیاید که پشتیبانی شبکه چیست؟ چه کاری انجام میدهد؟ اصلا وظیفه او چیست و ما به برای سازمان خود باید چگونه با آن ها قرارداد ببندیم؟
پشتیبانی شبکه را می توان مجموعه ای از فعالیت ها در حوزه خدمات شبکه های کامپیوتری تعریف کرد. پشتیبانی شبکه در جهت حفظ و نگهداری و رفع مشکلات شبکه صورت می گیرد.
مشکلات شبکه ای شما ممکن است گاهی سخت افزاری، زیر ساختی و گاهی نرم افزاری باشد. در سطح سخت افزار مانند مشکلاتی که در سرورها یا تجهیزات شبکه ای شما رخ می دهد و گاهی در سطح زیر ساختی مانند کابل شبکه، ترانک شبکه، رک ها و پچ پنل است. گاهی هم ممکن است مشکلات شبکه ای سازمان شما در سطح نرم افزاری مانند کلاینت ها و سرورها باشد.
پشتیبان شبکه باید بتواند تمامی این مسائل را در هر سطحی که است رفع کند. و حتی اگر مشکلی هم پیش نیاید پشتیبان شبکه موظف است آن ها را حفظ و نگهداری کند تا این مشکلات رخ ندهد.
اما باید بگویم رشد و نفوذ سریع فناوری شبکههای کامپیوتری در تمامی کسب و کارها موجب شده است که کلیه مجموعهها از جمله شرکتها و سازمانها برای حفظ و نگهداری سیستمهای کامپیوتری و تجهیزات شبکه خود با مشکلات و دغدغههای بسیاری مواجه شوند. آنها توانایی و دانش حل مشکلات خود را در حوزه پشتیبانی سیستمهای کامپیوتری ندارند و از طرفی امکان استخدام نیروی متخصص و ماهر به صورت کارمند به دلایل مختلف از جمله کم بودن نیروی کار متخصص و یا هزینه بالای آن را ندارند. از این رو نیاز به شرکت پشتیبان شبکه به شدت احساس میشود. این شرکتها با قراردادهای پشتیبانی بلندمدت و کوتاهمدت، در بخش پشتیبانی شبکه میتوانند بسیاری از مشکلات شرکتها را در این خصوص بر طرف نمایند.
پشتیبان های شبکه وظایفی را بر عهده دارند که باید در سازمان ها آن ها را انجام دهند. برخی از این وظایف هم عبارتند است : نگهداری و حفاظت از شبکه، حفاظت از تمامی سیستم های سازمان یا شرکت، ارتقاء زیر ساخت ارتباطات شرکت یا سازمان، نصب و راه اندازی نرم افزار و سخت افزار جدید ( سرور، پرینتر، تجهیزات کامپیوتری و …)، طراحی و نصب و نگهداری ارتباطات، اشتراک فایل و منابع اطلاعاتی، رفع ایرادات شبکه، آینده نگری و رفع نیازهای آتی شبکه.
شما پس از راه اندازی شبکه کامپیوتری در سازمان خود، نیازمند یک پشتیبان و متخصص شبکه هستید. شما برای داشتن پشتیبانی شبکه باید یک قرارداد بین سازمان خود و شرکت پشتیبان ببندید که کاملا تمامی نکاتی و وظایف و انتظارات سازمان و پشتیبان در آن جا درج شده باشد. شما مطابق با این قرارداد برای حفظ و نگهداری شبکه های خود یک پشتیبان شبکه خواهید داشت.
همه ما از وم استفاده از شبکههای کامپیوتری آگاهیم و بهخوبی میدانیم که یکی از مهمترین عوامل رشد و پیشرفت یک سازمان وجود یک شبکه و زیرساخت مجهز است. به تجهیزاتی که در شبکه برای اتصال سیستمها به یکدیگر استفاده میشوند تجهیزات پسیو شبکه گفته میشود. پسیو در لغت به معنای غیرفعال است و به تجهیزاتی پسیو اطلاق میشود که بر روی دیتای عبوری شبکه کاری انجام نمیدهند.
لازم است که تجهیزات مربوط به شبکه در مناسبترین شکل و کیفیت آرایش بگیرند تا بهخوبی در خدمت سازمان شما باشند. از تجهیزات پسیو شبکه که بهنوعی ریشه و بستر شبکه محسوب میشود برای برقراری ارتباطات درونسازمانی استفاده میشود. به بیان گویاتر میتوان گفت یک شبکه سریع و هوشمند نیازمند یک سیستم پسیو باکیفیت است.
شما با خواندن این مقاله قطعا متوجه راه اندازی شبکه در سازمان شده اید ولی این را هم فهمیدید که بعد راه اندازی شبکه تا چه حد به یک پشتیبان شبکه نیازمند هستید. پس برای این راه اندازی و پشتیبانی نیازمند افراد متخصصی هستید.
لازم است بدانید که تلفیق درست خدمات پسیو شبکه و پشتیبانی شبکه امنیت شبکه سازمان شما را تامین خواهد کرد.
هرآنچه که باید از پشتیبانی شبکه بدانید